För att illustrera innebörden av hEDS/HSD så har man tagit till Zebror, klapprande hovar – MEN jag vill lägga till ytterligare ett exempel med anknytning till djurriket…
Alla har väl träffat på den gamla fabeln om de 6 blinda männen som ska beskriva en elefant, bara genom att känna sig fram med händerna.

Hämtat från https://www.sloww.co/blind-men-elephant/
Sensmoralen är att ingen av dessa blinda män har rätt eller fel, de hade varsin del av ett pussel. Först när de lyssnade på varandra så kunde de förstå helheten.
På samma sätt kan en individ med hEDS/HSD, beroende på vem som anlitas kunna få följande diagnoser:
- Ortopeden – instabila leder
- Hjärtläkaren – POTS
- Gastroenterologen – IBS
- Hudläkaren – skör hud
- Hämatologen – benägenhet för blåmärken
- Allergologen – överkänslighet, allergi
- Psykiatern – ångestsyndrom och npf problematik
- Neurologen – nackinstabilitet
- Smärtläkaren – smärtsyndrom fibromyalgi
- Allmänläkaren – trötthetssyndrom, psykosomatik
På en specifik EDS mottagning skulle man dock kunna se sambanden och ställa en överrgripande diagnos hEDS/HSD och därefter ta itu med de aktuella problemen – d v s samsjukligheten.
Detta som en lite kul grej i väntan på att min artikel i Läkartidningen ska publiceras – under den föreslagna titeln:
Hypermobil Ehlers-Danlos syndrom (hEDS) – nya forskningsrön- Mystiken skingras
Bra inlägg! Var hos en ÖHN läkare i dag. Ytterligare en till listan. Har aldrig haft luftvägsproblem men det senaste halvåret ont i halsen, tryck mot öron, torrhosta, huvudvärk, heshet, enorm trötthet, förvärrade magproblem, mm och misstänker koppling till mögel jag ovetande utsatts för i över 2 år. Han ville inte ens diskutera detta, än mindre ta prover. Såg inget under ”vanlig” undersökning utan tyckte jag kunde andas vattenånga, ta ngt för reflux(som jag inte har) på prov men några blodprover, mykotoxiner etc vägrade han bistå med. Påpekade känslighet kopplad till EDS och att infektionerna avlöst varandra jag som ALDRIG tidigare varit förkyld. Ortopeder mm ska jag inte ta upp denna gång…. Jo senaste kommentaren att man inte är intresserad av mina mjukdelar för om jag ska rekonstruera fötter så är det steloperationer som gäller plus trist jag inte har familj som kan bära omkring mig för eftervård/rehab får jag fixa själv!! Voilá! Jag har helt gett upp svensk vård. Omnämns i journaler som ”verkar ha haft dåliga erfarenheter”!!!! Gode gud!!!