Råkade snubbla in på intressant publikation från Iran där man studerat 86 barn med ADHD diagnos och undersökt dem avseende överrörlighet.
Bland dessa 86 var 74,4 % överrörliga medan det i en kontrollgrupp med 86 barn utan ADHD förekom överrörlighet i 12,8 %. Alltså en stor skillnad.
Detta stämmer med vad många andra forskare upplevt och jag vill också påstå att neuropsykiatriska problem av olika slag är relativt vanliga bland de EDS-ht/HMS patienter jag träffar på. Kanske inte så uppenbart med motorisk hyperaktivitet utan mer begränsade svårigheter såsom t ex problem med läsning eller matematik eller lokalsinnet eller bristande koncentrationsförmåga och dåligt närminne. Alltså ganska specifika kognitiva tillkortakommanden.
EDS/HMS barn har ju sen ofta svårt att sitta still. De måste skruva på sig och hitta nya sittställningar för att inte ha ont. Detta beteende kan misstolkas som motorisk hyperaktivitet. Jag vill tro att mekanismerna bakom ”klassisk ADHD” skiljer sig ifrån den ADHD liknande bild som utmärker vissa EDS/HMS barn, där det sannolikt är det defekta kollagenet som spökar. För kollagen finns ju i hjärnan också.
Mycket viktigt att EDS/HMS barnens skolsvårigheter blir väl kartlagda och att lämpliga pedagogiska insatser erbjuds. Jag tror mindre att läkemedel är den bästa lösningen för dessa barn.