Author Archives: eriro43

Beighton 0

Visst kan man ha EDS-ht eller HMS för den delen, med O poäng i Beightonskalan ! I alla fall träffar jag på sådana patienter av och till. Och om inte O så kanske bara 2 eller 3 poäng. Och detta gör … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Oenigheter HMS/EDS | 5 kommentarer

Nu igen…!

Gång på gång får jag höra hur EDS diagnosen avfärdats p g a att Beightonpoängen legat under 5.  Dessutom har huden ej varit töjbar.  Men då har man inte förstått vad det är för sjukdom det handlar om, eller åtminstone … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Patienter och sjukvård, relaterade symptom | 2 kommentarer

vaffö blir det på detta viset ?

I viss mån kan jag förstå kollegor som avfärdar EDS och HMS som orsak till patienters lidande. Det finns flera skäl till att de har svårt att ta till sig denna diagnosgrupp. Nämligen: 1. ”Värk pga överrörlighet ?? vadå? känner … Fortsätt läsa

Publicerat i Patienter och sjukvård | 6 kommentarer

Modediagnos

Får höra via många mail att läkare ute på vårdcentralerna betraktar EDS som en poppisdiagnos som just nu råkat bli på modet. En del menar att det blev så här efter ”Arga doktorn” programmet som förtjänstfullt belyste EDS. Det tråkiga … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Patienter och sjukvård | 7 kommentarer

Kolla England

nja, inte deras bidrag i schlagerfestivalen utan den engelska  HMS föreningens hemsida Finns mycket material och text att titta på där, och frågan är om inte ett medlemsskap kan vara motiverat för en och annan svensk också.   Men tänk om vi … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Lästips | 1 kommentar

EDS och IBS

Att många med EDS/HMS också har svåra mag/tarmbesvär är ju allmänt känt, åtminstone hos de som är drabbade. Men inte inom läkarkåren, trots att det finns en hel del studier som visar detta, men då är det ofta baserat på frågor … Fortsätt läsa

Publicerat i Föreläsningar och studier, relaterade symptom | 4 kommentarer

Häxprocesser

Häxprocessernas tid är gudskelov över,… nästan i alla fall. Fast nu anklagas väl ingen för att vara häxa, utan nu jagar man föräldrar som anses ha skadlig inverkan på sina barn.   Och när det verkligen förhåller sig på det viset, ska givetvis … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Patienter och sjukvård | 4 kommentarer

arvet

En anledning till att så många läkare missar detta med EDS/HMS är att de inte ställer frågor beträffande släkten. Som barndoktor faller det sig mer naturligt att ta reda på om  föräldrarna haft liknande besvär när dom söker pga värk … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik | 7 kommentarer

Riksförbundet

Är ni med där? Jag får ibland höra EDS patienter som har lämnat förbundet, för att de blivit besvikna över att inte fått den hjälp man hade väntat sig. Ja, frågan är väl vilka förväntningar man har och vad förbundet egentligen kan … Fortsätt läsa

Publicerat i Föreläsningar och studier, Patienter och sjukvård | 3 kommentarer

DVD film

Hösten 2012 gick en serie i television ”Barn på sjukhus”. Ett avsnitt i den serien handlade om 3 bröder med EDS. Filmen varar c:a 10 minuter men illustrerar väl hur vardagen kan te sig för barn med denna diagnos. Också illustreras vilka behandlingsinsatser … Fortsätt läsa

Publicerat i Föreläsningar och studier, Patienter och sjukvård | Lämna en kommentar