Author Archives: eriro43

Skeptikerna

Ja, dom är många. både bland lekmän och inom sjukvården. En orsak är att det ständigt betonas så mycket kring enbart överrörligheten. Alla har då träffat mycket överrörliga individer som aldrig/sällan har ont. Alltså, överrörlighet inget att fästa sig vid anser … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer

Skogen

I ett försök att åskådliggöra hur jag ser på EDS begreppet, tar jag här till en lite långsökt jämförelse eller liknelse,  som inte får tas alltför bokstavligt. Skogen. Ja alla vet hur en skog ser ut, men vi vet också att skogar kan se … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer

Mina EDS/HMS patienter

Sedan jag började intressera mig för EDS och HMS för c:a 7-8 år sedan, har jag träffat drygt 160 st barn/ungdomar med säker eller misstänkt EDS/HMS där s g s  alltid en förälder brukar vara drabbad av samma åkomma, ofta … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 11 kommentarer

Det går framåt…

Av senaste tidens publikationer får man en känsla av att det börjar bli alltmer accepterat att jämställa EDS-ht med HMS(=JHS=BJHS) Får det intrycket i alla fall då jag läser ett färskt arbete med ursprung Ghent i Belgien där man annars … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer

överrörlighet

Efter långt sommaruppehåll, vill jag åter ta upp begreppet överrörlighet / hypermobilitet. Vilken relevans har överrörligheten vid diagnostik av EDS-ht/HMS ? De flesta med överrörliga leder har ju inga besvär av det, medan de som denna blogg handlar om, ofta … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Okategoriserade | 2 kommentarer

vaskulär EDS

Många som fått EDS diagnos verkar oroa sig över om det skulle kunna vara den fruktade vaskulära typen dom har. För blödningsbenägenhet är ju vanligt även vid den klassiska och hypermobila typen.  Särskilt vid operativa ingrepp så är detta ett … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 9 kommentarer

Arvet

Ett viktigt argument då EDS-ht/HMS diagnosen ställs är förekomst av en tydlig positiv hereditet som det heter. Dvs att karaktäristiska symptom går igen  i släkten under flera generationer. Detta förklaras av att EDS-ht/HMS har en dominant nedärvning och mycket hög penetrans … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Okategoriserade | 3 kommentarer

modediagnos !?

Det är vad många patienter får höra när de söker för långvarig värk, trötthet m m och själva kommit fram till att EDS-ht resp HMS diagnosen tycks stämma mycket väl. Därför skrev jag en debattartikel  i Läkartidningen nr 13 för … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Oenigheter HMS/EDS, Okategoriserade | 1 kommentar

Det är aldrig för sent….

eller Fysioterapeuten som gör underverk   –  OBS! Fysioterapeut och inte sjukgymnast skall det ju heta idag. Fick ett mail från en av mina supportrar med EDS-ht. Hon är nu 65 år och pensionär efter långt yrkesliv som barnmorska.  Mitt intryck … Fortsätt läsa

Publicerat i Behandling, Okategoriserade | 4 kommentarer

EDS-ht eller HMS?

ja, det är frågan många ställer sig. Skillnaden är ju främst den att man utgår från 2 olika kriteriemallar. Villefranche kriterierna för EDS-ht och Brightonkriterierna för HMS. Villefranchekriterierna är så pass diffusa och subjektiva att man ofta lägger till ytterligare … Fortsätt läsa

Publicerat i Diagnostik, Oenigheter HMS/EDS, Okategoriserade | 1 kommentar